Saturday 7 July 2012

Ramadhan Al-Mubarak


Ramadhan bakal mendatang waaa..tak sabar rasenye nak  menyambut  ramadhan..ha puase tahun lepas penuh ke??hihi..
Ramadhan ni tak semestinya berpuasa perut je..tau.


kita juga kenalah jaga mulut dari mengumpat,berdusta,dan seeloknya kita membaca ayat suci al-quran dan berzikir ,semoga mendapat  rahmat dan sekurang-kurangnye  terhindar dari dosa.Selain itu,setiap ayat yang kita baca,dapat pahala pada setiap huruf
Selain itu,matadan telinga kita juga perlu dijaga..dari melihat dan mendengar perkara2 yang lagha (perkara yang tak berfaedah),telinga tu seeloknya dengar alunan ayat suci al-quran.
Jauh kan langkah kaki kita dari tempat maksiat,tetapi dekatkan langkah kita ke rumah ALLAH,ingat tau walaupun jahat,sesiapa yang melangkah kaki ke rumah ALLAH tu adalah tetamu ALLAH yang ingin berhijrah kejalan yang benar.insyaallah..
Selain berpuasa juga kita dapat menunaikan solat sunat terawih,jangan la pula bermain mercun ye..Solat sunat terawih ni banyak fadhilat nye tau..rugi yang teramat pada sesiapa  yang tinggalkan..kecuali lah uzur  dan tak nak pahala lebih..
Setiap malam mempunyai fadhilatnya tersendiri tau..dan di penghujung ramadhan ni terdapat malam lailatul qadar..istimewanya malam lailatul qadar  ni di terangkan dalam surah al-qadr,disini diletakkan terjemahannya
1. Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur’an) pada malam kemuliaan 1594. (QS. 97:1)
2. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? (QS. 97:2)
3. Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. (QS. 97:3)
4. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Rabbnya untuk mengatur segala urusan. (QS. 97:4)
5. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. (QS. 97:5)


Insyallah,semoga kita semua mendapat rahmat dari ALLAH dalam mengerjakan ibadah berpuasa di bulan ramadhan ini..:)

No comments: